«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

عنوان «بین‌المللی» به جشنواره سی‌ونهم موسیقی فجر بازگشت

  • کد خبر: ۲۰۸۴۴۸
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
عنوان «بین‌المللی» به جشنواره سی‌ونهم موسیقی فجر بازگشت
جشنواره موسیقی فجر امسال قرار است اتفاق‌های خوبی را در تمامی شاخه‌ها رقم بزند؛ از بازگشت عنوان بین‌المللی به این رویداد گرفته تا ۱۴۰ اجرا در چند روز که یک آمار بسیارخوب محسوب می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، بی‌شک جشنواره موسیقی فجر مهم‌ترین رویداد موسیقایی محسوب می‌شود که جنبه فستیویته آن همچنان برای موزیسین‌ها و مخاطبین از اهمیت خاصی برخوردار است. به جرات می‌توان گفت هیچ رویداد موسیقایی مدونِ ادواری در سطح موسیقی فجر وجود ندارد که در دل خود تمام ژانر‌های متعارف، رویدادها، مقوله پژوهش، مخاطب تخصصی و غیرتخصصی و نیز نگاه دانشجومحور را یکجا داشته باشد.

شاید در همین ابتدا، فستیوال فجر از نظر استقبال مثلا با کنسرت‌های پاپ مقایسه شود و صرفِ استقبال و فروش در آن مطرح باشد که قطعا اینچنین نیست و این دو، مقوله‌هایی کاملا مجزا محسوب می‌شوند ازاین‌رو اثرات مثبت جشنواره موسیقی فجر از حیث کثرت، تنوع و ماندگاری در جایگاهی مشخص، منحصربه‌فرد و تثبیت شده قرار دارد. اینکه جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در خود ارزش افزوده دارد شاید برجسته‌ترین صفت از شخصیت این فستیوال محسوب شود که خود این مورد به عناصری دیگر وابسته است که در تمامیت رویداد، نیاز و اهمیت وجودی آن را جلوه‌گر می‌سازد.

پاپ ایرانی حدود ۲۰ اجرا، کودک و نوجوان حدود ۲۱ اجرا، بانوان ۵ اجرا، بین‌الملل حدود ۱۰ اجرا، گروه‌های مختلف کلاسیک سنتی تلفیقی نواحی حدود ۷۰ اجرا، ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی ۲ اجرا، سرود در فضای باز ۵ اجرا، چوب‌بازی محلی فضای باز تئاترشهر ۵ اجرا، مجموع اجرا‌های سی‌ونهمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر تا این لحظه را تشکیل می‌دهد

جشنواره بین المللی موسیقی فجر در سال ۱۳۶۴ فعالیت خود را با عنوان جشنواره سرود و آهنگ‌های انقلابی آغاز کرد. این رویداد ملی به مدت چهار سال با همین نام به فعالیت خود ادامه داد و در آن سال‌ها تنها محملی محسوب می‌شد که اهالی موسیقی می‌توانستند به اجرای برنامه و برگزاری کنسرت بپردازند. در دوره بیستم نگاه جشنواره به طور خاص و ویژه به بحث پژوهش در موسیقی معطوف و در دوره بیست‌وسوم بخش رقابتی در جشنواره موسیقی فجر راه‌اندازی شد. در دوره‌های بعدی نیز موضوع جوان‌گرایی به عنوان محور اصلی جشنواره مطرح شد.

در سی‌و یکمین دوره از این رخداد موسیقایی، با نگاهی به تجربیات ادوار گذشته تلاش شد تا با حضور گروه‌های حرفه‌ای و اضافه شدن جایزه باربد برای انتخاب بهترین آثار تولیدی، ضمن توجه ویژه به بخش تولید، اقداماتی در خصوص اعتباربخشی به این رخداد مهم انجام شود.

این جشنواره در بخش رقابتی (جایزه باربد)، بخش غیررقابتی، جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برگزار می‌شود. حالا، اما امسال (۱۴۰۲) این رویداد با عنوان جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برگزار می‌شود و همان‌طور که پیداست، عنوان بین‌المللی که بیش از ده سال از نام این رویداد حذف شده بود به آن بازگشته است که البته صرفِ بازگشت نام نیست و این بخش جدی‌تر شده و روندی در پیش گرفته شده تا شاهد رقابتی شدن این بخش نیز باشیم. تکنوازی و گروه‌نوازی کودک و نوجوان برای نخستین بار تکنوازی نوجوانان هنرستان موسیقی دختران و پسران علاوه بر آنسامبل‌هایی که سال‌های قبل داشته‌اند، به جشنواره سی‌ونهم اضافه شده است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره از نظر محتوایی و کارکرد علمی دانشگاهی، بخش پژوهش است. امسال علاوه بر گفتگو‌های مرسوم، در سه بخش کارشناسی ارشد موسیقی و کارشناسی ارشد بینارشته‌ای با موسیقی و بینارشته‌ای در رسالات دکتری مورد بررسی و داوری قرار گرفته و به هریک سه جایزه اول و دوم و سوم اعطا خواهد شد. پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد بینارشته‌ای یعنی از رشته‌های دیگر علوم و هنر که اختصاصا محوریت پایان‌نامه‌شان در رابطه با یکی از شاخه‌های موسیقی است و این بخش نیز داوری خواهد شد و نفرات اول تا سوم نیز جایزه دریافت خواهند کرد.

علاوه بر آن، رساله‌های دکتری با توجه به اینکه در ایران رشته موسیقی دکتری ندارد از رساله‌هایی که اختصاصا به طور ویژه درباره موسیقی پژوهش شده در رشته‌های مختلف شامل: مدیریت فرهنگی، جامعه شناسی، هنر، پژوهش هنر، فلسفه و موسیقی، صنعت و موسیقی، پزشکی و موسیقی و ... داوری و نفرات اول تا سوم این بخش نیز مورد تقدیر قرار می‌گیرند. نکته مهم اینکه شرایط چاپ تمامی پایان‌نامه‌های نفرات اول از سوی جشنواره فراهم می‌شود.

پخش فیلم کنسرت‌های استادان موسیقی سال‌های دور، از دیگر بخش‌های جالبی است که در این دوره شاهد آن خواهیم بود. در این دوره همچنین به بخش بانوان بیش از پیش اهمیت داده شده و همچنین بخش تجلیل و تکریم پیشکسوتان عرصه موسیقی نیز بهتر از قبل دیده شده است.

پاپ ایرانی حدود ۲۰ اجرا، کودک و نوجوان حدود ۲۱ اجرا (جدای از هنرستانی‌ها از سراسر کشور و تکنوازی در شاخه‌های متعدد) به‌علاوه هنرستان دختران، پسران اصفهان و قزوین، بانوان ۵ اجرا، بین‌الملل حدود ۱۰ اجرا، گروه‌های مختلف کلاسیک سنتی تلفیقی نواحی حدود ۷۰ اجرا، ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی ۲ اجرا، سرود در فضای باز ۵ اجرا، چوب‌بازی محلی فضای باز تئاترشهر ۵ اجرا، مجموع اجرا‌های سی‌ونهمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر تا این لحظه را تشکیل می‌دهد.

لازم به ذکر است جدول قطعی اجرا‌ها و گروه‌های حاضر در جشنواره، هفته آینده در نشست خبری اعلام خواهد شد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->